شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در هفتمین بند از «منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید» که در اولین جلسه هیئت دولت یازدهم قرائت شد آمده است "نگاه و هدف خود را به سازمان تحت مدیریت خود محدود نکنم، بلکه تعاملات بین سازمانی و همافزایی های فراسازمانی را مدنظر قرار دهم. در این راه به ویژه با وزارتخانههای همگروه، فراتر از منافع سازمانی و با هدف دستیابی به اهداف ملی همکاری مؤثر داشته باشم."
همچنین بند های 10 و 11 این منشور به مولفه هایی اشاره دارد که بطور مستقیم در حوزه فعالیت های نهاد روابط عمومی قرار می گیرد و آن اینکه "نظرات تخصصی مدیران قبلی، کارمندان، منتقدان و مشاوران مستقل خود را جویا شوم و به آن توجه ویژه کنم" و بند یازدهم که اشعار می دارد "حق مردم در دسترسی به اطلاعات را پاس دارم، شفافیت اطلاعاتی را مبنای عمل قرار دهم؛ در ارایه اطلاعات به آنان و تعامل با رسانهها فعالانه و با رویکرد مثبت عمل کنم و در این مسیر با نظام اطلاعرسانی دولت هماهنگ عمل کنم."
توجه به اهمیت نقش و جایگاه روابط عمومی ها در ارتباطات سازمانی و مردمی و حوزه های مختلف خبری و اطلاع رسانی، به ویژه روابط عمومی، بر کسی پوشیده نیست. اما آنچه در این میان حایز اهمیت است انتظاری است که از مدیریت این جایگاه و مسئولیت خطیر به ویژه در دولت تدبیر و امید که بر گفتمان و رویکرد عقلانیت و اعتدال استوار است، می رود.
پاسخ به این انتظارات را با اتخاذ تدابیر و برنامه های منسجم امید آفرین می توان داد. تقویت و بهبود روند ارتباطی در حوزه های تحت مدیریت و در راستای انعکاس اخبار، برنامه ها، عملکرد و ارتباط و تعامل مستمر، خلاق و پویای دولت تدبیر و امید در این زمره از فعالیت های روابط عمومی ها قرار می گیرد.
بهبود روابط رسانه ای در راستای گسترش اطلاع رسانی و شفاف سازی های مورد نظر در منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از طریق برقراری ارتباط مستمر و موثر با مجموعه دستگاه های اجرایی، مردم، رسانه ها و افکار عمومی بخشی دیگر از انتظاراتی است که از جامعه پرتلاش روابط عمومی کشور می رود. با توجه به توانمندی های تخصصی و برخورداری از روحیه مسئولیت پذیری، سخت کوشی، تعامل گرایی، نقد پذیری و مشورت گرایی، فصل جدیدی از فعالیت های روابط عمومی ها در چارچوب سیاست ها و گفتمان دولت تدبیر و امید آغاز شده است.
اگرچه اعتقاد بر آن است که تأثیر گذاری بر افکار عمومی و تغییر نگرش عموم درمورد یک موضوع، کاری بس مشکل است و هرگز نمی توان نظر شکل گرفته عموم را در ارتباط با یک مسئله مهم به راحتی تغییر داد اما روابط عمومی دارای رابطه ای دوسویه با افکار عمومی است و هم از افکار عمومی نقش می پذیرد و هم می تواند تأثیر گذار باشد. تأثیر گذاری بر افکار عمومی کار ساده ای نیست و این هنر روابط عمومی است که با به کارگیری شیوه های جذاب و کارآمد و بدون توسل به مکر و خدعه، بتواند نقش موثر خود را در روشنگری اذهان عمومی ایفا کند. روابط عمومی برای تأثیرگذاری برافکار عمومی، به «رسانه ها» نیازمند است و از این رو در یکی از تعریف های روابط عمومی، به این مهم اشاره شده است و روابط عمومی را «کاربرد خردمندانه رسانه ها برای تنویر افکار عمومی» تعریف کرده اند. بنابراین، افکار عمومی در ارتباط با مسایلی شکل می گیرد که به دور از ابهام مطرح گردند تا بتوانند موافقان و مخالفانی داشته باشند و به اصطلاح "دوقطبی" و از اهمیت حیاتی در نزد افکار عمومی برخوردار باشد. تأثیرگذاری بر افکار عمومی فرآیندی تخصصی است و مسئول روابط عمومی باید با کاربرد خردمندانه رسانه ها و استفاده از شیوه های درست، در تنویر افکار عمومی و امید آفرینی بکوشد و از طرف دیگر از «افکار عمومی» نیز برای پیشبرد مجموعه کاری خود بهره ببرد تا رشد و اعتلای سازمانی، تحقق منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید و در نهایت موفقیت و پیروزی مجموعه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عزیزمان را شاهد باشیم.
|